Organizator |
Wydział Językoznawstwa |
Kierownik |
dr hab. Danuta Jastrzębska-Golonka, prof. uczelni |
Czas trwania |
3 semestry |
Tryb studiów |
Zajęcia odbywają się średnio co dwa tygodnie, około 6-7 zjazdów na semestr |
Liczba słuchaczy |
min. 15 – max. 30 |
Koszt uczestnictwa |
1800 zł za jeden semestr |
Kontakt |
Sylwia Ogrodnik Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy ul. Chodkiewicza 30 85-064 Bydgoszcz tel. 52 341 92 12 e-mail: sylwia.ogrodnik@ukw.edu.pl
|
Studia o charakterze kwalifikacyjnym, skierowane do absolwentów wyższych uczelni, którzy legitymują się dyplomem wyższych studiów magisterskich filologicznych lub innych kierunków humanistycznych i społecznych oraz uprawnieniami do wykonywania zawodu nauczyciela.
Ukończenie studiów gwarantuje uzyskanie, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, uprawnień do nauczania języka polskiego. Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w praktyczną wiedzę i umiejętności niezbędne do podjęcia nauczania języka polskiego w szkołach podstawowych (kl. IV-VIII) i ponadpodstawowych.
Rekrutacja
Zakończenie rekrutacji |
30 września 2022 |
Termin rozpoczęcia studiów |
październik 2022 |
Wymagane dokumenty |
- Dyplom ukończenia studiów magisterskich,
- Dokument potwierdzający uprawnienia do nauczania przedmiotu (kwalifikacje nauczycielskie),
- Podanie z systemu IRK.
|
Miejsce składania dokumentów |
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Sekretariat Wydziału Językoznawstwa ul. Chodkiewicza 30 |
Program przedmiotowy
- Główne problemy, motywy i konteksty literatury do oświecenia
- Główne problemy, motywy i konteksty literatury XIX w.
- Główne problemy, motywy i konteksty literatury XX w.
- Główne problemy, motywy i konteksty literatury współczesnej
- Główne problemy, motywy i konteksty literatury dla dzieci i młodzieży
- Semiotyka tekstów kultury
- Analiza i interpretacja dzieła literackiego na II i III poziomie edukacji
- Analiza i interpretacja tekstów kultury w kontekście nauczania j. polskiego
- Analiza i interpretacja dzieła filmowego w kontekście nauczania j. polskiego
- Nauka o języku w szkole podstawowej
- Nauka o języku w szkołach ponadpodstawowych
- Kultura języka i leksykologia na lekcjach j. polskiego w szkole
- Emisja głosu
- Retoryka dla nauczycieli
- Warsztat pracy nauczyciela polonisty
- Dydaktyka języka
- Dydaktyka literatury
- Dydaktyka kształcenia wypowiedzi pisemnych
- Praktyka równoległa (warsztaty surdodydaktyczne, warsztaty tyflodydaktyczne, warsztaty dramowe)
- Seminarium dyplomowe
- Praktyka ciągła (indywidualna)
Kształcenie obejmuje:
- Blok przedmiotów dających podbudowę teoretyczną do kształcenia literackiego, poprzez wskazanie i przybliżenie głównych problemów, motywów i kontekstów dzieł literackich omawianych na różnych etapach edukacji.
- Blok przedmiotów przygotowujących do analizowania i interpretowania tekstów literackich oraz innych tekstów kultury, w tym filmu.
- Blok przedmiotów dających podbudowę teoretyczną do kształcenia językowego na poszczególnych etapach edukacji, poprzez wprowadzenie niezbędnej w szkole, funkcjonalnej wiedzy o systemie językowym, historii języka i poprawności językowej.
- Blok przedmiotów dydaktycznych służących budowaniu warsztatu nauczyciela polonisty w zakresie dydaktyki szczegółowej (m.in. przygotowywanie scenariuszy lekcji języka polskiego, sprawdzanie i recenzowanie prac uczniowskich, dydaktykę ortografii), emisji głosu oraz pracy z uczniem dysfunkcyjnym
Forma zaliczenia studiów podyplomowych
Warunkiem ukończenia przez uczestnika studiów podyplomowych jest uzyskanie wszystkich zaliczeń, zdanie egzaminów (w tym obrona pracy dyplomowej) i uzyskanie, po osiągnięciu przez uczestnika wszystkich zakładanych efektów uczenia się, określonej w programie studiów podyplomowych liczby punktów ECTS.
Pobierz pliki
-
Siatka przedmiotów i godzin